Hvis man er vokset op i Ørslev kan man næsten ikke undgå at kende til denne historie. Hvis man er tilflytter, så kan det være at man ikke har fået fortalt historien og det vil der så blive rådet bod på nu – i hvert fald for dem der følger med her.
Tragedien i Ørslev Kohave fortjener at blive husket for at ære mindet om historiens involverede personer samt at give et eksempel på hvordan krig og ufred kan påvirke helt uskyldige mennesker som var pålagt at gøre en pligt af højere instanser eller andre som blot var det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.
Det sidstnævnte var tilfældet for 5 medlemmer af familien Pommergaard der stille og roligt lå og sov da en flammende ildkugle i form af et allieret bombefly styrtede ned i deres hus.
Dette foto af familien Pommergård må være taget på gårdspladsen på Pommergaards ejendom, et par år før flystyrtet. Fra venstre er det Leo Pommergaard, Jensine Pommergaard, Edith Pommergaard, Carl Pommergaard og pigen med hunden er Gerda Pommergaard. Hunden hed Vaks. Foto: ukendt.
D. 12. september 1944 lige over midnat indtræffer en uhyggelig hændelse i Ørslev Kohave.
Et engelsk bombefly der har været på en mineudlægningsmission i Danzig bugten er på vej retur til England.
Flyets rute går ind over Sydsjælland og på et tidspunkt bliver flyet anskudt og bryder i brand. Der er to versioner af hvad der skete. Nogle mener, at det var et tysk jagerfly der fik ram på det engelske bombefly og nogle mistænker at det ved en fejl kunne være blevet beskudt af et allieret jagerfly. Det er nok et spørgsmål der aldrig bliver opklaret.
Flyet bliver skudt i brand ved Møn. Det passerer forbi Lilliendal og Øster Egesborg. Det flyver nord om Ørslev og ved Københavnsvej lidt nord for Fæbyvej påbegynder det et venstresving, som leder flyet ned over Lillevang og Ørslev Mose, hvorefter der fortsætter i østlig retning syd for Fragevej. Da flyet når til Kohavevej har det mistet så meget højde at der rammer jorden.
Flyet rammer jorden lige ved Carl Pommergaards ejendom, som derfor bliver fuldstændig raseret.
Desværre ligger der fem medlemmer af familien Pommergaard og sover i huset og de omkommer alle.
Af flyets besætning omkommer fem og to når at redde sig ved at kaste sig ud af flyet med faldskærm.
Familien Pommergaard
Parcellist Carl Pommergaard ejede sammen med sin hustru Jensine Pommergaard et lille landbrug på Kohavevej.
Ejendommen eksisterer selvsagt ikke mere, men den lå lige ved siden af nuværende Kohavevej 69.
Bygningerne blev totalt jævnet med jorden efter flyets nedslag. Naboejendommen der ligger relativt tæt på blev på utrolig vis næsten ikke berørt.
Nederst ses Pommergaards ejendom, som blev jævnet med jorden ved flystyrtet. Øverst ses Kohavevej 69, som ikke får nogen nævneværdige skader. Datering 1936-38. Foto: Danmark set fra luften, Det Kongelige Bibliotek.
Kl. 00.39 indgår der en besked til Landsmeldecentralen fra Vordingborg om at en brændende flyvemaskine er styrtet ned i Nymarksskoven ca. km øst for Vordingborg. Det bliver senere rettet til Ørslev Kohave.
Kl. 02.45 indgår der en ny besked fra Vordingborg på Landsmeldecentralen. Følgende meldes:
En engelsk maskine styrtet ned i en gaard i Ørslev Kohave kl. 00.15, hele gaarden blev antændt med det samme, alt nedbrændt, 5 personer dræbt. De dræbte er:
Ejeren: Parcellist Karl Pommergaard 72 aar.
Hustru: Jensine 58 aar.
Datter: Edith 28 aar.
Søn: Leo 22 aar.
Datter: Gerda 15 aar.
Af maskinens Besætning er der intet spor. En faldskærm er fundet i nærheden af Skadestedet. Værnemagten har overtaget ledelsen af stedet.
Vragrester og bygningsrester ligger spredt over et stort område på marken bag ved Pommergaards ejendom. Foto: Ukendt.
Her ses resterne af Pommergaards hus. Foto: Ukendt.
Medlemmerne af Pommergaard familien som omkom ved nedstyrtningen bliver begravet ved Ørslev Kirke d. 16. september med meget stor deltagelse fra sognets beboere.
Der bliver foretaget en indsamling til en gravsten til familiens gravsted, som endnu står ved det. nordøstlige hjørne af kirken.
Besætningen
Flyets besætning. Bagerste række fra venstre er: F/Sgt W. V Boyd, Rygskytte. P/O D. J. Wilcox, Bombekaster. F/O W. O. Hadley. Sgt C. R. Fowler Fly Mekaniker. Forrest fra venstre: F/sgt. J. P. Giles, Radiomand. F/sgt. J. M. Biggar, Agterskytte. P/O. J. B. Gudgeon, Nagivatør. Foto: Ukendtt.
Af besætningen på syv mand er der 5 der omkommer og to der når at kaste sig ud med faldskærm og derfor overlever.
Værnemagten afspærrer hurtigt ulykkesstedet og i første omgang finder man tre omkomne flyvere på stedet, nemlig W. V. Boyd, J. P. Giles og J. B. Gudgeon.
De bliver transporteret til Svinø, hvor de allerede d. 13. september bliver begravet på Svinø Kirkegård.
Ved oprydningsarbejdet findes senere W. O. Hadley og J. M. Biggar. Det besluttes at de skal stedes til hvile på Ørslev Kirkegård og graveren får besked på at begrave dem uden nogen form for ceremoni. Dette sker d. 24. september. Pastor Høier foretager dog jordpåkastelse.
Fowler
Colin Richard Fowler der er flymekaniker når at kaste sig ud af flyet med en faldskærm. Han lander på en mark i Ellerød. Han gemmer faldskærmen i et markskel.
En instruks til de allierede soldater var at søge mod en kirke, hvis man blev efterladt på fjendens område. Man formodede at der her var størst chance for at få hjælp.
Fowler søger derfor mod Ørslev Kirke, hvor han sætter sig op af Kirkegårdsmuren et sted hvor han kan holde øje med hvem der kommer ind på Kirkegården.
Under et besøg i Ørslev i 1991 viser Colin Richard Fowler hvor det var han sad ved Kirkegårdsmuren.
Næste morgen bliver han fundet af graveren, som gemmer ham i kirken. Graveren opsøger herefter 2. lærer Lottrup og Walther Gjøl. Der bliver skaffet noget civilt tøj, samt en cykel. Derefter bliver Fowler hjulpet ud til Københavnsvej ved Ambjergskoven. Her får han vist retningen mod København og bliver så overladt til sig selv.
Lidt senere bliver han tilfældigvis mødt af Erling Hansen, der har Købmandsbutikken på landevejen ved Skallerup. Han kører i sin lille lastbil og er på vej ud for at hente æg. Med sig har han Ib Smith, som egentligt er politibetjent fra København. Han er gået under jorden og opholder sig derfor hos Erling Hansen.
De to får øje på Fowler og gennemskuer hvordan tingene hænger sammen. De beslutter sig for at hjælpe Fowler og gemmer ham på ladet af lastbilen. De kører mod Næstved for at få ham på et tog til København.
Ved Bårse Runddel er der en tysk vejafspærring. Med lidt bestikkelse lykkedes det Erling Hansen og Ib Smith at få afledt de tyske soldaters opmærksomhed fra den hemmelige passager de har med på lastbilen.
Da de kommer til Næstved får de købt en togbillet til Fowler og med hjælp fra togpersonalet får de ham ubemærket ombord på toget mod København.
I København får Fowler kontakt med politiet, som hjælper ham til Sverige allerede d. 14. september. Herfra kan han returnere til England d. 27. september.
Fowler har besøgt Ørslev flere gange. Bl.a. i 1991.
Wilcox
Det andet besætningsmedlem der overlever er Wilcox. Han når ligesom Fowler at kaste sig ud af flyet med en faldskærm. Han får dog ikke faldskærmen ordentligt på og rammer derfor jorden lidt hårdt og kommer til skade. Han lander på Lundegårdens mark.
Han gemmer sig i Lundegårdens stald resten af natten. Tidligt om morgenen forsøger han at få kontakt til gårdens beboere ved at kaste blommer på et vindue.
Det lykkedes og de chokerede beboere tager sig af den sårede flyver så godt de kan. Men da wilcox behøver rigtig lægebehandling, beslutter familien på gården at ringe efter en ambulance.
Wilcox bliver herefter hentet af en ambulance og kørt til Vordingborg Sygehus.
Desværre opsnapper tyskerne at han befinder sig her og de kommer og henter ham og kører ham til et tysk lazaret på Avnø. Herfra bliver han senere overført til en krigsfangelejr i Tyskland.
Han forbliver i tysk fangeskab indtil krigens afslutning.
Konfirmationskjole syet af en faldskærm
Wilcox og Fowlers faldskærme bliver fundet af lokale beboere og gemt. Efter krigen bliver der bl.a. syet en konfirmationskjole og en skjorte af det silkestof, som faldskærmen er lavet af.
Denne historie er skrevet ud fra oplysninger der er leveret af Michael Laursen. Michael har i starten af 1990erne gjort et stort detektivarbejde for at afdække oplysninger om hvad der egentligt skete dengang. Han har mødt og snakket med Colin Fowler, samt flere andre personer der på den ene eller anden måde var involveret i begivenheden.
Der blev i maj måned 1991 afholdt en mindehøjtidelig, men besøg af bl.a. Colin Fowler.
Der er i årenes løb blevet afholdt flere mindehøjtideligheder. Senest d. 12. september 2024 i anledning af 80 året for flystyrtet.
I anledning af 80 året for flystyrtet afholdtes der en mindehøjtidelighed for de faldne flyvere og familien Pommergård d. 12. september 2024. Der mødte rigtigt mange op til begivenheden, så selvom det er 80 år siden hændelsen indtraf er det stadig en sag der kan tiltrække mange mennesker. Foto: Jan Hansen.
Pommergaards familiegravsted. Foto: Jan Hansen.
Grav og mindesten for de to flyvere der blev begravet på Ørslev Kirkegård. Foto: Jan Hansen.
Endnu et foto af grav og mindesten for de to flyvere der blev begravet på Ørslev Kirkegård. Foto: Henrik Sørensen.
Comments